Tuesday, January 26, 2010

Petang itu....

Masjid Pondok Tanjong
04.12.2009


Janjinya selepas Asar..
Kitorang kuar awal laa gak pasal nak gi Tesco amek bunga tangan (segar) yg telah ditempah sebagai hadiah pakej Aishah.

Masa gi Tesco tu..berlari2 ler aku naik ikut lift nak ke kedai bunga tu. Tp..cina tu ingat aku nak 5hb..padahal di resit 'paid' aku tu..terang2 dia yg tulis 4hb!!!
Sebab dia dh buat silap..aku terpaksa menunggu 10minit!!!
Aku kemudian mesej kat abg yg tengah tunggu dlm keta.

Dh dpt bunga tangan tu..kitorang bergegas ke tempat yg dijanjikan.
Asar masa tu dlm 4.40ptg kat area sini. Tp tiba2 Aishah kol kata Tok Kadi nak nikahkan dorang sebelum Asar. Aduii..ni ler ye. Kita kena ikut rentak tok kadi.

Bergegas ler abg memandu keta ke Pondok Tanjung yg sepatutnya setengah jam aje dari Kamunting. Tp hari tu...kitorang heran sunggoh. Masa nak cepat cenggini..ada ler lori tanah Gamuda, keta 4wd TATA tu terhegeh2. Selalunya kitorang melalui jln tu nk ke Selama...ok aje.
Bila dah lepas ngan si lori tanah tu pasal dia terus gi jalan lain..si 4wd TATA tu pulak yg terhegeh2. Dgn Hilux kat belakang dia tak reti2 nak memotong!! aduii.

Aishah kol lagi..kata dia dh nak berangkat ke masjid dh. Tp dia kata..kalo tak sempat nak rakam bab nikah tu..takpe ler. Dia kata bkn slh kitorang. Aduhai..sedih aku dgr. Tak best ler kalo org dh bg duit kat kita utk photog gambar dia nikah tp takde pulak gambar suasana nikah dlm album gambar tu.
Aku berazam...mesti sempat!!
Sepanjang perjalanan tu..aku berdoa aje agar kitorang ada rezeki utk lakukan semua itu.

Alhamdulillah, TATA tu sampai takat jambatan rel ketapi tu aje. Lepas2 tu baru ler Hilux, waja dan lain yg mengekori kat belakang dia...lajuuuuu aje.

Sampai2 kat masjid...pengapit Aishah dh tunggu. Aku terus serahkan bunga. Abg terus setting kamera.
Aishah tersenyum nampak aku, hehe..

Suasana kat dlm masjid..Tok Kadi masih menerangkan peranan berumahtangga bla..bla..bla..
Jadi, bg kitorang....segala saat2 penting a.k.a manis itu mmg tidak terlambat..lega!!!

Alhamdulillah..rezeki kitorang betul. Ada ler gambar2 suasana akad nikah utk Aishah jadikan sbg kenangan.
Tok Kadi tu ok je..sempoi tp sebab dia nak ubah masa nikah dari selepas Asar ke sebelum Asar tu yg jadi sedikit kalut tu, hmm.

Kalo nak citer pasal Tok Kadi ni..kita kena ikut je ler rentak dorang. Baik pengantin, keluarga pengantin, bapak pengantin pempuan, 2 orang saksi...dan OP seperti kitorang ni.
Kitorang dtg awal tp Tok Kadi pulak yg lambat.

Ada Tok Kadi yg sempoi, spoting.
Ada yg ikut segala protokol akad.
Ada Tok Kadi..tak suka jurugambar ada sekali masa nikah.
Ada Tok Kadi..sindir pengantin batal air smayang kat dlm masjid selepas upacara akad. Ngan OP-OP sekali terasa, haha..

Tu semua pengalaman. Jadikan pengalaman sebagai guru terbaik dlm apa jua kerja yg dilakukan.

No comments:

Post a Comment